Selecteer een pagina

Over LARKinfolab

LARKinfolab is een IT bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen en analyseren van grote hoeveelheden data (“Big Data”) en het vertalen van deze data naar nuttige informatie op basis waarvan beslissingen kunnen worden genomen. Het kan gaan over allerlei soorten data: bijvoorbeeld over het gedrag van klanten van een webwinkel, de prijs en afzet van groente en fruit of het beheren van de beleggingen van een pensioenfonds. Hierbij hebben we de beschikking over steeds slimmere technieken die ons in staat stellen de data te analyseren, te begrijpen en soms zelfs ook om voorspellingen te doen.

De gegevens bestaan niet alleen uit cijfers, maar ook bijvoorbeeld geschreven tekst, audiofragmenten of beeldmateriaal zoals foto’s kunnen steeds beter worden geanalyseerd. Denk bijvoorbeeld maar aan spraak- of gezichtsherkenning die al steeds meer via smartphones gebruikt kan worden. Uiteindelijk kunnen de oplossingen zelfs zo slim worden dat ze ook zelf taken gaan uitvoeren: zogenaamde Artificial Intelligence. Denk bv aan slimme thermostaten of zelfrijdende auto’s.

Om dit goed te kunnen doen, werken binnen LARKinfolab diverse specialisten met uiteenlopende kennis met elkaar samen om oplossingen te bedenken voor uiteenlopende situaties en vragen.

LARKinfolab is ook partner van de Brightlands Smart Service Campus in Heerlen waar bedrijven samen werken aan de slimme diensten van de toekomst.

Opdrachtomschrijving

Stageweek: Week 16, dinsdag 16 t/m vrijdag 19 april 2019

Contactpersoon: Etienne Fouarge

Adres:  Brightlands Smart Services Campus, Smedestraat 2, 6411 BA, Heerlen

Opdrachtomschrijving:

Hoe weet Netflix wat wij leuk vinden?

Achtergrond:
Tot een jaar of 15 geleden – dat heb je misschien van je ouders gehoord – bestond televisie kijken vooral uit op tijd klaar zitten op de bank om je favoriete TV-serie of film te zien. In het uiterste geval kon je nog iets opnemen op een videoband om het later terug te kijken.
Hoe anders is het nu. Steeds meer bepalen we zelf via online diensten zoals Youtube en Netflix wat en wanneer we iets willen kijken. En als het niet bevalt, kiezen we snel wat anders.
Het gevolg van al dit gemak is, dat bedrijven zoals Netflix nu ook alle details weten van ons kijkgedrag en deze grote hoeveelheden data (bekend als “ Big Data”) gebruiken binnen hun bedrijf. Niet alleen om ons slimme aanbevelingen te kunnen doen, maar ook om series te maken waarvan ze al redelijk zeker weten dat we ze leuk gaan vinden, zelfs nog voordat er een minuut van is opgenomen.
Hoe werkt dat nu in de praktijk? Wat weet Netflix precies van ons kijkgedrag en hoe analyseren ze dat? Wat is Big Data eigenlijk en hoe kun je hier – ook voor andere toepassingen – nuttige informatie uithalen?

Opdracht:
Bij deze opdracht nemen we je mee in de wereld van Big Data. We bekijken wat het is, hoe het werkt en je het in je dagelijkse leven steeds meer terug ziet. Aan de hand van het voorbeeld van Netflix proberen we te begrijpen hoe zij data gebruiken voor hun diensten. Tot slot zijn we benieuwd of jullie kunnen bedenken welke data jullie zelf zouden willen verzamelen om jullie eigen nieuwe revolutionaire online-dienst te bouwen.  Netflix is immers ook ooit begonnen als gewoon een idee!

Opzet in hoofdlijnen:
Dag 1:
Wat is Big Data en hoe moet je dat analyseren?
Welke andere voorbeelden van gebruik van data zien we om ons heen?

Dag 2:
De Netflix cases: wat weten zij van ons en wat doen ze er mee?
Onderzoek wat je te weten kunt komen over hun aanpak.
Bekijk je Netflix pagina: wat valt je op en zijn ze allemaal gelijk?
Hoe kunnen we in een schema aangeven hoe Netflix komt tot een kijkadvies of tot nieuwe series.
Korte presentatie van de resultaten.

Dag 3:
Bedenk welke nieuwe online-dienst je zou kunnen beginnen die de wereld zal veroveren.
Welke data heb je hier voor nodig en hoe zou dit er kunnen uitzien?

Dag 4:
Voorbereiden van een presentatie van het nieuwe idee voor een online-dienst.
Eindpresentatie.