Selecteer een pagina

Centraal Bureau voor de Statistiek

In een samenleving waarin informatie explosief toeneemt, is het vrij kunnen beschikken over betrouwbare en integrale data cruciaal. Het CBS levert als hét statistische bureau van Nederland met betrouwbare statistische informatie en data inzicht in maatschappelijke vraagstukken. Daarmee voedt het CBS het maatschappelijk debat, de beleidsontwikkeling en de besluitvorming en draagt zo bij aan welvaart, welzijn en democratie. Het CBS werd in 1899 opgericht vanuit de behoefte aan onafhankelijke, betrouwbare informatie om maatschappelijke vraagstukken te begrijpen. Deze rol heeft het CBS nog altijd. De organisatie is inmiddels uitgegroeid tot een innovatieve kennisorganisatie, die voortdurend nieuwe technologieën en ontwikkelingen toepast om de kwaliteit van de gegevens en de onafhankelijke positie te kunnen blijven borgen.

CBDS – Center for Big Data Statistics
Als CBS hebben we toegang tot vrijwel alle overheidsdata voor het produceren van officiële statistieken. Daarnaast benutten we ook nieuwe databronnen welke soms een erg groot volume hebben of in een hoge frequentie beschikbaar komen. Denk daarbij aan data van sensoren. Ons doel is om ontwikkelingen in de maatschappij op deze wijze als eerste waar te nemen, te meten en te beschrijven. De frequentie waarmee we statistieken beschikbaar stellen gaat omhoog tot we zelfs kunnen spreken van Real Time Statistics.

Opdracht

Contactpersoon: Jeremy Visschers

Adres: CBS-weg 11, 6412 EX Heerlen

Opdrachtomschrijving: Detecteren van nepnieuws

Steeds vaker wordt de kreet ‘nepnieuws’ gebruikt door politici, journalisten en andere min of meer publiek opererende Nederlanders. Dit komt vooral door toenemende aantallen verkeerd informerende berichten die via allerlei kanalen, maar vooral het internet, naar ons toe komen. Dit fenomeen bestaat al heel lang, maar het komt steeds meer voor door het toenemend gebruik van sociale media. Hierdoor kan iedereen heel eenvoudig ‘onware’ berichten plaatsen op internet. Denk hierbij niet alleen aan tekstuele berichten maar ook zogenaamde nepvideo’s waarin bekende personen zaken vertellen die ze in werkelijkheid nooit hebben gedaan. Dit soort video’ worden Deep Fake nieuws genoemd. Zeker wanneer die persoon beroemd is en de inhoud van dergelijke berichten controversieel zijn (en daardoor aandacht genereren), kan de verspreiding van deze misinformatie snel gaan. Het is daarom belangrijk dat iedereen nepnieuws zo snel mogelijk kan herkennen. Hoe je dat kunt doen gaan we in deze opdracht uitzoeken.