Centraal Bureau voor de Statistiek
In een samenleving waarin informatie explosief toeneemt, is het vrij kunnen beschikken over betrouwbare en integrale data cruciaal. Het CBS levert als hét statistische bureau van Nederland met betrouwbare statistische informatie en data inzicht in maatschappelijke vraagstukken. Daarmee voedt het CBS het maatschappelijk debat, de beleidsontwikkeling en de besluitvorming en draagt zo bij aan welvaart, welzijn en democratie. Het CBS werd in 1899 opgericht vanuit de behoefte aan onafhankelijke, betrouwbare informatie om maatschappelijke vraagstukken te begrijpen. Deze rol heeft het CBS nog altijd. De organisatie is inmiddels uitgegroeid tot een innovatieve kennisorganisatie, die voortdurend nieuwe technologieën en ontwikkelingen toepast om de kwaliteit van de gegevens en de onafhankelijke positie te kunnen blijven borgen.
CBDS – Center for Big Data Statistics
Als CBS hebben we toegang tot vrijwel alle overheidsdata voor het produceren van officiële statistieken. Daarnaast benutten we ook nieuwe databronnen welke soms een erg groot volume hebben of in een hoge frequentie beschikbaar komen. Denk daarbij aan data van sensoren. Ons doel is om ontwikkelingen in de maatschappij op deze wijze als eerste waar te nemen, te meten en te beschrijven. De frequentie waarmee we statistieken beschikbaar stellen gaat omhoog tot we zelfs kunnen spreken van Real Time Statistics.
Opdrachtomschrijving
Schooljaar 2023-2024
Stageweek 1: 22, 23, 24 april: Sintermeertencollege Heerlen, 5 vwo, alle profielen, Eijkhagencollege Landgraaf, 4 h/v, alle profielen
studentbegeleider: Communications, Multimedia & Design
studentbegeleider: Business Studies?
Contactpersoon: Leonne Hollanders en Anke Consten
Opdrachtomschrijving 2024
1: Zelf aan de slag bij het CBS: hoe bereiken we jongeren voor onze vragenlijsten?
Het CBS wil graag heel Nederland bereiken, maar doen we dat ook? Jullie kunnen ons helpen om onze vragenlijsten en communicatie beter en leuker te maken voor jongeren!
-Ga aan de slag met afnemen en verbeteren van een CBS vragenlijst.
-Bedenk een strategie om jongeren beter te bereiken en over te halen om mee te doen aan een vragenlijst onderzoek.
-Schrijf een artikel (of Instagram-post?) over een CBS-thema wat je aanspreekt.
-Presenteer jullie bevindingen op de laatste dag aan ons. Wij zijn ontzettend benieuwd.
En daarnaast leer je meer over werken op het CBS: zo krijg je o.a. een rondleiding door ons gebouw, maak je kennis met diverse CBS collega’s en woon je bijvoorbeeld een werkoverleg, workshop of presentatie bij.
2: Zelf aan de slag bij het CBS: hoe brengen we onze cijfers, diensten en vacatures onder de aandacht bij jongeren?
Het CBS wil graag heel Nederland bereiken, maar doen we dat ook? Jullie kunnen ons helpen om onze social media kanalen beter en leuker te maken voor jongeren!
-Wat spreekt je wel en niet aan op onze huidige kanalen?
-Wat kunnen we volgens jullie verbeteren? Hoe kunnen we jullie jongeren beter bereiken?
-Schrijf een bericht voor één van de social media kanalen over een CBS-thema wat je aanspreekt, waarin je de verbeterpunten meeneemt.
-Presenteer jullie bevindingen op de laatste dag aan ons. Wij zijn ontzettend benieuwd!
En daarnaast leer je meer over werken op het CBS: zo krijg je o.a. een rondleiding door ons gebouw, maak je kennis met diverse CBS collega’s en woon je bijvoorbeeld een werkoverleg, workshop of presentatie bij.
Adres: CBS-weg 11, 6412 EX Heerlen
Branche: Overheid
Verwante opleidingen: elke opleiding biedt carrièremogelijkheden bij het CBS
_________________________________________________________________________________________________________________
Schooljaar 2022-2023
Stageweek 1: 8-9-10 mei: Sintermeeertencollege Heerlen, 5 vwo, alle profielen
studentbegeleider:
Jaimy Jongelen, Business Management Bedrijfskunde
Tim Wenmeekers, Fontys Lerarenopleiding)
Stageweek 2: 5-6-7 juni: Porta Mosana, 5 vwo, alle profielen
studentbegeleider: Noah Warnier, Fontys Lerarenopleiding)
Extra studentbegeleiders gewenst: ja, communicatie?
Contactpersoon: Anke Consten
Opdrachtomschrijving 2023
1: Zelf aan de slag bij het CBS: hoe bereiken we jongeren voor onze vragenlijsten?
Het CBS wil graag heel Nederland bereiken, maar doen we dat ook? Jullie kunnen ons helpen om onze vragenlijsten en communicatie beter en leuker te maken voor jongeren!
-Ga aan de slag met afnemen en verbeteren van een CBS vragenlijst.
-Bedenk een strategie om jongeren beter te bereiken en over te halen om mee te doen aan een vragenlijst onderzoek.
-Schrijf een artikel (of Instagram-post?) over een CBS-thema wat je aanspreekt.
-Presenteer jullie bevindingen op de laatste dag aan ons. Wij zijn ontzettend benieuwd.
En daarnaast leer je meer over werken op het CBS: zo krijg je o.a. een rondleiding door ons gebouw, maak je kennis met diverse CBS collega’s en woon je bijvoorbeeld een werkoverleg, workshop of presentatie bij.
2: Zelf aan de slag bij het CBS: hoe brengen we onze cijfers, diensten en vacatures onder de aandacht bij jongeren?
Het CBS wil graag heel Nederland bereiken, maar doen we dat ook? Jullie kunnen ons helpen om onze social media kanalen beter en leuker te maken voor jongeren!
-Wat spreekt je wel en niet aan op onze huidige kanalen?
-Wat kunnen we volgens jullie verbeteren? Hoe kunnen we jullie jongeren beter bereiken?
-Schrijf een bericht voor één van de social media kanalen over een CBS-thema wat je aanspreekt, waarin je de verbeterpunten meeneemt.
-Presenteer jullie bevindingen op de laatste dag aan ons. Wij zijn ontzettend benieuwd!
En daarnaast leer je meer over werken op het CBS: zo krijg je o.a. een rondleiding door ons gebouw, maak je kennis met diverse CBS collega’s en woon je bijvoorbeeld een werkoverleg, workshop of presentatie bij.
Adres: CBS-weg 11, 6412 EX Heerlen
Branche: Overheid
Verwante opleidingen: elke opleiding biedt carrièremogelijkheden bij het CBS
_________________________________________________________________________________________________________________
Opdrachtomschrijving 2020
Detecteren van nepnieuws
Steeds vaker wordt de kreet ‘nepnieuws’ gebruikt door politici, journalisten en andere min of meer publiek opererende Nederlanders. Dit komt vooral door toenemende aantallen verkeerd informerende berichten die via allerlei kanalen, maar vooral het internet, naar ons toe komen. Dit fenomeen bestaat al heel lang, maar het komt steeds meer voor door het toenemend gebruik van sociale media. Hierdoor kan iedereen heel eenvoudig ‘onware’ berichten plaatsen op internet. Denk hierbij niet alleen aan tekstuele berichten maar ook zogenaamde nepvideo’s waarin bekende personen zaken vertellen die ze in werkelijkheid nooit hebben gedaan. Dit soort video’ worden Deep Fake nieuws genoemd. Zeker wanneer die persoon beroemd is en de inhoud van dergelijke berichten controversieel zijn (en daardoor aandacht genereren), kan de verspreiding van deze misinformatie snel gaan. Het is daarom belangrijk dat iedereen nepnieuws zo snel mogelijk kan herkennen. Hoe je dat kunt doen gaan we in deze opdracht uitzoeken.