Selecteer een pagina

Werken aan een circulaire economie

Geen afval meer en een oneindig hergebruik van grondstoffen. Dat is onze gezamenlijke uitdaging voor de toekomst. Nederland heeft zich als doel gesteld om vanaf 2050 volledig circulair te zijn en hier willen wij als Rd4 een bijdrage aan leveren.

Alles voor een mooie en schone leefomgeving

In 1998 is Rd4 opgericht om, namens de deelnemende gemeenten, de wettelijke afvalzorgplicht uit te voeren. Sindsdien heeft Rd4 veel bereikt, uiteraard dankzij de inzet van gemeenten, burgers en onze collega’s. Rd4 staat bekend om haar betrouwbaarheid, kwaliteit en service en is stevig geworteld in Zuid- en Midden-Limburg.

Wij maken de wereld gewoon een beetje mooier

Voor de 10 gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld, Vaals en Voerendaal verzorgt Rd4 de inzameling en verwerking van afval en grondstoffen. We beheren 8 milieuparken en verzorgen verschillende sorteer- en kringloopactiviteiten. Verder adviseert Rd4 de gemeenten bij hun afval- en grondstoffenbeleid en verzorgt Rd4 de omgevingscommunicatie naar 145.000 huishoudens. Daarnaast verzorgen we de straatreiniging, onkruidbeheersing en gladheidbestrijding.

Onze missie: ‘samen steeds slimmer’

Elke dag zetten wij ons in voor een mooie en schone leefomgeving. Samen met burgers, overheden, bedrijven en instellingen zoeken we constant naar slimme en duurzame oplossingen om afval te verminderen, grondstoffen te scheiden, spullen een tweede leven te geven en mensen kansen te bieden. Alleen zo worden we samen steeds slimmer.

 

 

 

 

Opdrachtomschrijving

 

Opdrachtomschrijving 2023:

Opdracht 1: ‘Preventie in Voedselverspilling’.

Er wordt veel voedselafval teruggevonden in het restafval, soms zelfs met complete verpakking er om heen. Dit heeft een grote impact op het milieu, zowel in productie als in afvalverwerking. Verspilling aan de ene kant en aan de andere kant een toename van het aantal mensen die bij de Voedselbank aanklopt…. Aan de leerling de vraag om na te denken over preventie, informatievoorziening en bewustwording. Op de laatste dag van deze stage worden de bevindingen en ideeën gepresenteerd aan Rd4.

.

 Opdracht 2:Ideeën-denktank om afvaldumping te voorkomen’

We zien dagelijks dat inwoners uit ons gebied afval bijplaatsen bij de ondergrondse containers. Rd4 beheert een groot netwerk van ondergrondse containers in Zuid-Limburg (wel 1400 stuks). Hoe kijken jullie naar deze locaties, waarom dumpen mensen afval bij de containers, hoe zouden we dit kunnen voorkomen? Allemaal vragen die opkomen bij dit thema. De opdracht die er dan ook voor jullie ligt: Kom met het beste idee om deze dumpingen te voorkomen om onze en jullie omgeving schoon en veilig te houden. Maak prototypes of showmodellen van het ideale plaatje.

Stageperiode: 27, 28 en 31 maart 2023

School en profiel: Eijkhagen College, Landgraaf, 4 havo, alle profielen

Studentbegeleider gewenst: ja

Contactpersoon: Bram van Roon, Project coordinator Beleid & Verkoop

                                 Lucy Dorio, Projectassistente Beleid

Adres:  Nijverheidsweg 4A, 6422 PD Heerlen

Branche: Persoonlijke dienstverlening en not-for-profit;Water en afval;Zakelijke dienstverlening;

Verwante opleidingen: Logistieke dienstverlening, ICT, Personeel & Arbeid, Technische opleidingen, Circulaire Economie. In principe alle studierichtingen zijn bijna vertegenwoordigd.

___________________________________________________________________

Opdrachtomschrijving 2021 ‘Circulariteit in Kledingindustrie’

Bij Rd4 komt enorm veel tweedehands kleding binnen. Kwalitatief goede kleding en soms zelfs merkkleding. We willen deze kleding graag een tweede (en derde… en vierde…) leven geven. Maar hoe kijken jongeren hiertegen aan? Initiatieven als Vinted zijn enorm populair. Maar de kringloopwinkel om de hoek ook? En wat kunnen we nog doen met kleding die niet meer verkoopbaar is?

Hoe kunnen we het imago van 2e-hands kleding positief beïnvloeden? 
Bedenk mogelijkheden en toepassingen om de markt van 2e-hands kleding een boost te geven onder jongeren. Verzin events/marketing of campagnes om hier positieve aandacht aan te geven, met name gericht op de jeugd. Verzin een nieuw concept/idee voor kleding dat niet meer verkoopbaar is. Hoe maken we 2e-hands kleding cool! En welke andere bestemmingen kan kleding krijgen als ‘grondstof’ voor een ander product?

Neem een kijkje bij het sorteercentrum van Rd4, bij de RD4U-shops en ga met medewerkers/klanten en je eigen omgeving in gesprek. Presenteer op de 4e dag je bevindingen en plannen aan ons.
Het afval van vandaag is de grondstof van morgen!

Deze opdracht is onderdeel van het project: www.wanderful.stream!

Stageperiode 1:  8, 9, 14 en 20 december (waarvan 9 december in de ochtend een workshop Design Thinking bij het Discovery Museum) 

School en profiel: Charlemagne College Eijkhagen, Landgraaf, 4 vwo, alle profielen

Studentbegeleider gewenst: nee

 ________________________________________________________________________________________________________________________

Opdrachtomschrijving 2022: ‘Ideeën-denktank om afvaldumping te voorkomen’

We zien dagelijks dat inwoners uit ons gebied afval dumpen bij de ondergrondse containers. Rd4 beheert een groot netwerk van ondergrondse containers in Zuid-Limburg (wel 1600 stuks). Hoe kijken jullie naar deze locaties, waarom dumpen mensen afval bij de containers, hoe zouden we dit kunnen voorkomen? Allemaal vragen die opkomen bij dit thema. De opdracht die er dan ook voor jullie ligt: Kom met het beste idee om deze dumpingen te voorkomen om onze en jullie omgeving schoon en veilig te houden. Maak prototypes of showmodellen van het ideale plaatje.

Stageperiode 2: 21-24 februari 2022

Studentbegeleider gewenst: ja

Stageperiode 3: 25-28 april 2022

Studentbegeleider: Shiraya Marell, student Fontys Lerarenopleiding Wiskunde

School en sector: De Nieuwe Thermen Heerlen, 3 vmbo, alle sectoren

 

  ________________________________________________________________________

Opdrachtomschrijving 2020:

De markt waarin wij verkeren (circulaire economie) gaat een grote transitie tegemoet. Welke ontwikkelingen spelen er en hoe kunnen wij onze regio klaar gaan maken voor deze toekomst. Hoe zien de huidige scholieren onze positie en welke mogelijkheden zijn er om deze verder te ontwikkelen.