Selecteer een pagina

Reinigingsdiensten Rd4 verzorgt de inzameling en verwerking van​ afvalstromen voor de gemeenten Brunssum, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth, Onderbanken, Simpelveld, Vaals en Voerendaal. Daarnaast beheren wij de milieuparken in deze gemeenten, verzorgen wij de straatreiniging, transport, kringloopactiviteiten en gladheidbestrijding. Verder adviseren wij de gemeenten bij hun afvalbeleid. Uitstekende dienstverlening richting onze burgers en bedrijfsklanten staat voor ons centraal.

Rd4 is een in de regio gewortelde publieke reinigingsorganisatie die in opdracht van de aangesloten gemeenten de wettelijke afvalzorgplicht volledig voor haar rekening neemt door een zo optimaal mogelijke exploitatie en beheer (maatschappelijk, financieel en milieu) van de gehele afvalketen. Rd4 vindt haar oorsprong in 1998 wanneer de gemeenten Brunssum, Heerlen, Kerkrade en Landgraaf als een van de eersten een gemeenschappelijke reinigingsdienst, Rd4 starten. Inmiddels is deze gemeenschappelijke regeling gegroeid naar 11 gemeenten.

Opdrachtomschrijving

 Contactpersoon: Bram van Roon, Project coordinator Beleid & Verkoop

                                 Lucy Dorio, Projectassistente Beleid

Adres:  Nijverheidsweg 4A, 6422 PD Heerlen

Branche: Persoonlijke dienstverlening en not-for-profit;Water en afval;Zakelijke dienstverlening;

Verwante opleidingen: Logistieke dienstverlening, ICT, Personeel & Arbeid, Technische opleidingen. In principe alle studierichtingen zijn bijna vertegenwoordigd.

___________________________________________________________________

Opdrachtomschrijving 2021 ‘Circulariteit in Kledingindustrie’

Bij Rd4 komt enorm veel tweedehands kleding binnen. Kwalitatief goede kleding en soms zelfs merkkleding. We willen deze kleding graag een tweede (en derde… en vierde…) leven geven. Maar hoe kijken jongeren hiertegen aan? Initiatieven als Vinted zijn enorm populair. Maar de kringloopwinkel om de hoek ook? En wat kunnen we nog doen met kleding die niet meer verkoopbaar is?

Hoe kunnen we het imago van 2e-hands kleding positief beïnvloeden? 
Bedenk mogelijkheden en toepassingen om de markt van 2e-hands kleding een boost te geven onder jongeren. Verzin events/marketing of campagnes om hier positieve aandacht aan te geven, met name gericht op de jeugd. Verzin een nieuw concept/idee voor kleding dat niet meer verkoopbaar is. Hoe maken we 2e-hands kleding cool! En welke andere bestemmingen kan kleding krijgen als ‘grondstof’ voor een ander product?

Neem een kijkje bij het sorteercentrum van Rd4, bij de RD4U-shops en ga met medewerkers/klanten en je eigen omgeving in gesprek. Presenteer op de 4e dag je bevindingen en plannen aan ons.
Het afval van vandaag is de grondstof van morgen!

Deze opdracht is onderdeel van het project: www.wanderful.stream!

Stageperiode 1:  8, 9, 14 en 20 december (waarvan 9 december in de ochtend een workshop Design Thinking bij het Discovery Museum) 

School en profiel: Charlemagne College Eijkhagen, Landgraaf, 4 vwo, alle profielen

Studentbegeleider gewenst: nee

 ________________________________________________________________________________________________________________________

Opdrachtomschrijving 2022: ‘Ideeën-denktank om afvaldumping te voorkomen’

We zien dagelijks dat inwoners uit ons gebied afval dumpen bij de ondergrondse containers. Rd4 beheert een groot netwerk van ondergrondse containers in Zuid-Limburg (wel 1600 stuks). Hoe kijken jullie naar deze locaties, waarom dumpen mensen afval bij de containers, hoe zouden we dit kunnen voorkomen? Allemaal vragen die opkomen bij dit thema. De opdracht die er dan ook voor jullie ligt: Kom met het beste idee om deze dumpingen te voorkomen om onze en jullie omgeving schoon en veilig te houden. Maak prototypes of showmodellen van het ideale plaatje.

Stageperiode 2: 21-24 februari 2022

Studentbegeleider gewenst: ja

Stageperiode 3: 25-28 april 2022

Studentbegeleider: Shiraya Marell, student Fontys Lerarenopleiding Wiskunde

School en sector: De Nieuwe Thermen Heerlen, 3 vmbo, alle sectoren

 

  ________________________________________________________________________

Opdrachtomschrijving 2020:

De markt waarin wij verkeren (circulaire economie) gaat een grote transitie tegemoet. Welke ontwikkelingen spelen er en hoe kunnen wij onze regio klaar gaan maken voor deze toekomst. Hoe zien de huidige scholieren onze positie en welke mogelijkheden zijn er om deze verder te ontwikkelen.