Selecteer een pagina

Bij het Discovery Museum draait het niet alleen om het ontdekken van de fascinerende wetenschap, maar ook om het inspireren van de volgende generatie om een positieve impact op onze planeet te maken. We spraken met Daniek Canna, een leerling van het Eijkhagencollege in Landgraaf, die tijdens haar stage bij het museum in actie kwam om duurzaamheid te bevorderen.

Duurzaamheid als Drijfveer

“Ik ben bij het Discovery Museum terechtgekomen via school. We konden kiezen uit een paar stageplekken en deze leek mij het meest interessant. Vroeger, toen ik jong was, ging ik hier vaak naartoe met mijn opa en oma. Ik heb hier leuke herinneringen aan overgehouden. Hier kun je zien hoe dingen zijn ontstaan op een leuke en plezante manier, dus niet alles via boeken.”

“Toen ik aan mijn stage begon, had ik een duidelijk doel voor ogen. Ik wilde nieuwe dingen uitproberen en me richten op duurzaamheid. Mijn doel was om manieren te vinden om de aarde schoner en leefbaarder te maken voor toekomstige generaties.”

Een Creatieve Oplossing bij het Discovery Museum

In totaal waren er 3 groepjes leerlingen aan het werk voor Discovery Museum en zijn er meerdere ideeën bedacht. Daniek heeft samen met een klasgenoot 1 concept verder uitgewerkt: het kindvriendelijk maken van prullenbakken. “Uiteindelijk kwamen we met een idee: het kindvriendelijk maken van prullenbakken. Dit idee bestond uit het projecteren van animaties op prullenbakken of het ontwerpen van prullenbakken in de vorm van aansprekende dieren. Kinderen worden vaak aangetrokken tot visuele en speelse elementen, dus we geloofde dat als we prullenbakken interessanter konden maken, kinderen en ouders meer geneigd zouden zijn om afval op de juiste manier weg te gooien.”

Een Inspiratie voor Toekomstige Loopbaan

Deze stage heeft niet alleen de passie van Daniek voor duurzaamheid versterkt, maar heeft ook haar toekomstpad duidelijker gemaakt. Tijdens dit proces werd Daniek begeleid door een leerling Wiskunde van de lerarenopleiding in Sittard. “Na deze stage, momenteel in het 5e jaar van VWO, overweeg ik om de PABO te volgen. Ik zie veel overeenkomsten tussen deze stage en het lesgeven, zoals het aangaan van uitdagingen, communiceren met kinderen, leiderschap nemen en meer.”

“Deze stage heeft me geleerd dat samenwerken en het aangaan van uitdagingen cruciaal zijn voor groei. Ik ben minder terughoudend geworden om mijn mening te uiten en presentaties voor een publiek te geven. Ik geloof dat dit me zal helpen bij toekomstige kansen en uitdagingen.”